Organization of Six-Cylinder Tractor Diesel Working Process
Date
2021Publisher
Another Title
Организация рабочего процесса шестицилиндрового тракторного дизеля
Bibliographic entry
Organization of Six-Cylinder Tractor Diesel Working Process = Организация рабочего процесса шестицилиндрового тракторного дизеля / G. M Kuharonak [et al.] // Наука и техника. – 2021. – № 5. – С. 427-433.
Abstract
The purpose of the work is to consider the organization of the working process of six-cylinder diesel engines with a power of 116 and 156 kW and exhaust gas recirculation. The following systems and components were used in the experimental configurations of the engine: Common Rail BOSСH accumulator fuel injection system with an injection pressure of 140 MPa, equipped with electro-hydraulic injectors with seven-hole nozzle and a 500 mm3 hydraulic flow; direct fuel injection system with MOTORPAL fuel pump with a maximum injection pressure of 100 MPa, equipped with MOTORPAL and AZPI five-hole nozzle injectors; two combustion chambers with volumes of 55 and 56 cm3 and bowl diameters of 55.0 and 67.5 mm, respectively; cylinder heads providing a 3.0–4.0 swirl ratio for Common Rail system, 3.5–4.5 for mechanical injection system. The recirculation rate was set by gas throttling before the turbine using a rotary valve of an original design. The tests have been conducted at characteristic points of the NRSC cycle: minimum idle speed 800 rpm, maximum torque speed 1600 rpm, rated power speed 2100 rpm. It has been established that it is possible to achieve the standards of emissions of harmful substances: on the 116 kW diesel engine using of direct-action fuel equipment and a semi-open combustion chamber; on the 156 kW diesel using Common Rail fuel supply system of the Low Cost type and an open combustion chamber.
Abstract in another language
Рассмотрена организация рабочего процесса шестицилиндровых дизелей мощностью 116 и 156 кВт с рециркуляцией отработавших газов. В экспериментальных комплектациях двигателя использовались следующие системы и узлы: аккумуляторная система подачи топлива Common Rail BOSCH c давлением впрыска 140 МПа, оснащенная электрогидравлическими форсунками с семисопловыми отверстиями и проливом 500 мм3; система впрыска непосредственного действия с топливным насосом MOTORPAL с максимальным давлением впрыска 100 МПа, оснащенная форсунками MOTORPAL и АЗПИ с пятисопловыми отверстиями; камеры сгорания двух типов объемами 55 и 56 см3 с диаметрами горловин 55,0 и 67,5 мм; головки блоков цилиндра, обеспечивающие вихревое отношение для системы впрыска Common Rail 3.0–4.0, для механической системы впрыска 3,5–4,5. Степень рециркуляции задавалась дросселированием отработавших газов перед турбиной с помощью заслонки оригинальной конструкции. Испытания проводились по характерным точкам цикла NRSC на трех частотах вращения коленчатого вала: минимальной холостого хода 800 мин–1, максимальной крутящего момента 1600 мин–1 и максимальной мощности 2100 мин–1. Установлено, что достижение норм выбросов вредных веществ возможно: на дизелях мощностью 116 кВт с использованием топливной аппаратуры непосредственного действия и с полуоткрытой камерой сгорания; на дизелях мощностью 156 кВт с использованием системы топливоподачи Common Rail типа Low Cost и открытой камерой сгорания.
View/ Open
Collections
- № 5[12]