Show simple item record

dc.contributor.authorLeontiev, D. N.
dc.contributor.authorIhnatenko, A. V.
dc.contributor.authorSynkovska, O. V.
dc.contributor.authorRyzhikh, L. А.
dc.contributor.authorSmirnova, N. V.
dc.contributor.authorAleksandrov, Yu. V.
dc.contributor.authorRudenko, N. V.
dc.coverage.spatialМинскru
dc.date.accessioned2021-12-02T13:29:04Z
dc.date.available2021-12-02T13:29:04Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationFuel Consumption of Wheeled Vehicle and Transportation Costs during Highway Construction/Reconstruction = Расход топлива колесного транспортного средства и транспортные издержки при строительстве/реконструкции автомобильной дороги / D. N. Leontiev [et al.] // Наука и техника. – 2021. – № 6. – С. 522-527.ru
dc.identifier.urihttps://rep.bntu.by/handle/data/107585
dc.description.abstractA method is proposed for determining the fuel consumption of a wheeled vehicle depending on its speed, road surface flatness and road slope in the longitudinal direction. The purpose of the research is to derive mathematical relationships for calculating the fuel consumption of vehicles, which is one of the transport cost factors during the construction/ reconstruction or overhaul of a highway. The proposed polynomial dependencies for calculating fuel in addition to vehicle speed, road surface flatness and its longitudinal slope take into account the mass-dimensional parameters of vehicles involved in road traffic. New mathematical relationships between the speed of wheeled vehicles, road surface flatness and longitudinal road slope allow to simulate the change in the value of fuel consumption of a wheeled vehicle when the speed of traffic flow or the slope of the road surface changes in the forward or reverse direction of the vehicle. In a graphic way, the influence of the pavement slope on the value of fuel consumption, both loaded and unloaded wheeled vehicle is presented. When determining transport costs associated with the highway construction, reconstruction or overhaul it is proposed to use empirical mathematical relationships, which make it possible to obtain fuel consumption with an accuracy of 5 % and save up to 15 % of budget (private) investments. The analysis of scientific publications of the existing approach determine the transport costs associated with highway construction, reconstruction or overhaul. The presented method for determining the fuel consumption of wheeled vehicles with small and large loading capacity increases the accuracy of determining transportation costs and reduces the level of financial costs for highway construction, reconstruction or overhaul.ru
dc.language.isoenru
dc.publisherБНТУru
dc.titleFuel Consumption of Wheeled Vehicle and Transportation Costs during Highway Construction/Reconstructionru
dc.title.alternativeРасход топлива колесного транспортного средства и транспортные издержки при строительстве/реконструкции автомобильной дорогиru
dc.typeArticleru
dc.identifier.doi10.21122/2227-1031-2021-20-6-522-527
local.description.annotationПредлагается способ определения расхода топлива колесного транспортного средства в зависимости от скорости его движения, ровности дорожного покрытия и уклона дороги в продольном направлении. Цель исследований – вывести математические зависимости для расчета расхода топлива транспортных средств, являющегося одним из факторов транспортных издержек при строительстве/реконструкции или капитальном ремонте автомобильной дороги. Предложенные полиномиальные зависимости для расчета расхода топлива, кроме скорости движения автомобиля, ровности дорожного покрытия и продольного уклона дороги, учитывают массогабаритные параметры транспортных средств, участвующих в дорожном движении. Новые математические взаимосвязи между скоростью движения колесного транспорта, ровностью дорожного покрытия и продольным уклоном дороги позволяют моделировать изменение величины расхода топлива колесного транспортного средства при изменении скорости движения транспортного потока или уклона дорожного покрытия в прямом или обратном направлении движения автомобиля. В графическом виде представлено влияние уклона дорожного покрытия на величину расхода топлива как груженого, так и снаряженного колесного транспортного средства. При определении транспортных издержек, связанных со строительством, реконструкцией или капитальным ремонтом автомобильной дороги, предлагается использовать эмпирические математические зависимости, позволяющие получить расход топлива с точностью до 5 % и сэкономить до 15 % бюджетных (частных) инвестиций. Выполнен анализ научных публикаций существующего подхода по определению транспортных издержек, связанных со строительством, реконструкцией или капитальным ремонтом автомобильной дороги. Приведенный способ определения расхода топлива колесных транспортных средств малой и большой грузоподъемности повышает точность установления транспортных издержек и снижает уровень финансовых затрат на строительство, реконструкцию, капитальный ремонт автомобильных дорог.ru


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record