Show simple item record

dc.contributor.authorЗиневич, С. И.
dc.contributor.authorКаюмов, А. К.
dc.contributor.authorКовалев, Д. М.
dc.coverage.spatialМинскru
dc.date.accessioned2022-04-06T13:22:51Z
dc.date.available2022-04-06T13:22:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationЗиневич, С. И. Использование цементогранулята в дорожном строительстве = Use of Cement Granulate in Road Construction / С. И. Зиневич, А. К. Каюмов, Д. М. Ковалев // Наука и техника. – 2022. – № 2. – С. 134-141.ru
dc.identifier.urihttps://rep.bntu.by/handle/data/110963
dc.description.abstractИзучена возможность применения в процессе строительства, реконструкции и ремонта автомобильных дорог цементогранулята – продукта переработки старого цементобетона и мусора, образующегося при сносе зданий и сооружений. Использование вторичных материалов в дорожной отрасли – один из источников экономии природного сырья. При этом решаются экологические проблемы посредством утилизации старых отработанных материалов и конструкций. Исследовав характеристики цементогранулята, определена возможность его применения для устройства оснований под дорожные одежды, а также как заменителя щебня при изготовлении бетонных плит сборных покрытий. В первом случае использования цементогранулята эффективным является метод заклинки. Экспериментально подтверждено, что остатки цементного раствора на поверхности щебня, бывшего в употреблении, способствуют лучшему его заклиниванию, тем самым создавая более прочный слой основания. Чтобы оценить возможность применения цементогранулята как заменителя щебня для изготовления бетонных плит сборных покрытий, проведены стандартные исследования этого материала, подобран состав цементобетонной смеси, изготовлены и испытаны стандартные образцы. Результаты экспериментов показали, что использование цементогранулята для таких целей вполне допустимо. В частности, средняя прочность образцов в испытанной партии оказалась равной 45,13 МПа, а гарантируемая – 35,13 МПа, что соответствует классу бетона В35. Данные показатели демонстрируют, что применение цементогранулята вполне может быть востребовано при строительстве и реконструкции местных дорог. В настоящее время, как известно, выполняется программа по повышению транспортно-эксплуатационного уровня местных дорог, а это – около 70 тыс. км. И здесь, конечно, потребуется огромное количество дорожно-строительных материалов.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherБНТУru
dc.titleИспользование цементогранулята в дорожном строительствеru
dc.title.alternativeUse of Cement Granulate in Road Constructionru
dc.typeArticleru
dc.identifier.doi10.21122/2227-1031-2022-21-2-134-141
local.description.annotationThe possibility of using cement granulate, a product of processing old cement concrete and waste generated during the demolition of buildings and structures, has been studied in the construction, reconstruction and repair of highways. The use of recycled materials in the road industry is one of the sources of saving natural raw materials. In addition, the use of waste solves environmental problems through the disposal of old waste materials and structures. Having completed the study of cement granulate, the possibility of using it for the construction of foundations for road pavements, as well as a substitute for crushed stone in the manufacture of concrete slabs of prefabricated coverings, has been determined. In the first case of using cement granulate, the wedge method is effective. It has been experimentally confirmed that the remains of cement mortar on the surface of used crushed stone contribute to its better wedging, thereby creating a more durable base layer. In order to assess the possibility of using cement granulate as a substitute for crushed stone for the manufacture of prefabricated concrete slab, standard studies of this material were carried out, the composition of the cement concrete mixture was selected, and standard samples were manufactured and tested. The test results have shown that the use of cement granulate for such purposes is quite acceptable. In particular, the average strength of the samples in the tested batch turned out to be 45.13 MPa and the guaranteed strength was 35.13 MPa, which corresponds to the B35 class of concrete. These indicators demonstrate that the use of cement granulate may well be in demand in the construction and reconstruction of local roads. At present, as it is known, a program is being implemented to improve the transport and operational level of local roads, and this is about 70 thousand kilometers. And here, of course, a huge amount of road construction materials will be required.ru


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record