dc.contributor.author | Дождикова, Р. Н. | |
dc.coverage.spatial | Минск | ru |
dc.date.accessioned | 2024-08-06T13:17:51Z | |
dc.date.available | 2024-08-06T13:17:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Дождикова, Р. Н. Обыденное познание и некоторые проблемы когнитивной социализации = Everyday cognition and some problems of cognitive socialization / Р. Н. Дождикова // Журнал Белорусского государственного университета. Социология. – 2018. – № 1. – С. 30-40. | ru |
dc.identifier.uri | https://rep.bntu.by/handle/data/147564 | |
dc.description.abstract | Предпринята попытка применить методологические принципы классификации обыденного познания В. С. Стёпина к анализу современного состояния когнитивной социализации. Проанализировано программирующее воздействие обыденного познания на характер восприятия научного и псевдонаучного знания на основе использования статистического материала, полученного в результате письменного опроса студентов. Выявлены некоторые проблемы современного школьного образования, пропаганды науки и распространения псевдонауки. Сделан вывод о том, что обыденное познание является своеобразным индикатором когнитивной социализации, уровня освоения и фиксации научных достижений. | ru |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Издательский центр БГУ | ru |
dc.title | Обыденное познание и некоторые проблемы когнитивной социализации | ru |
dc.title.alternative | Everyday cognition and some problems of cognitive socialization | ru |
dc.type | Article | ru |
local.description.annotation | The author has attempted to apply V. S. Stepin's methodological principles of classifying the notion of «everyday cognition» to the analysis of the contemporary state of cognitive socialization. The programming impact of everyday cognition on the character of perceiving scientific and pseudo-scientific knowledge on the basis of using statistical data obtained from the students' questionnaires is analyzed. Certain problems of contemporary school education, as well as propaganda of science and criticism of pseudo-science are explicated. The author comes to the conclusion that everyday cognition can serve as a specific indicator cognitive socialization, the level of assimilating and fixing scientific achievements. | ru |