Show simple item record

dc.contributor.authorКачан, Д. А.ru
dc.contributor.authorБогатко, А. В.ru
dc.contributor.authorБогатко, И. Н.ru
dc.contributor.authorЕнин, С. В.ru
dc.contributor.authorКулаженко, В. Г.ru
dc.contributor.authorЛазарев, В. С.ru
dc.contributor.authorЛис, П. А.ru
dc.contributor.authorСкалабан, А. В.ru
dc.contributor.authorЮрик, И. В.ru
dc.coverage.spatialМоскваru
dc.date.accessioned2018-09-04T11:28:19Z
dc.date.available2018-09-04T11:28:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationИнтеграция информационных ресурсов открытого доступа для обеспечения научно-образовательного процесса в учреждениях высшего образования / Д. А. Качан [и др.] // Открытое образование. – 2018. – Т. 22, № 4. – С. 53-63.ru
dc.identifier.urihttps://rep.bntu.by/handle/data/47048
dc.description.abstractЦель исследования. Целью настоящей статьи является анализ текущего состояния и перспектив внедрения принципов от­ крытого доступа к научным публикациям и научным данным в сферу науки и образования Беларуси. Ее актуальность связана с необходимостью разработки мер, позволяющих ускорить процесс цифровой трансформации науки и образования Республики Беларусь. Материалы и методы. Информационную базу исследования составили публикации ученых и специалистов по исследуемой проблематике, нормативные документы, итоговые документы конференций по рассматриваемой тематике, данные портала «Открытые данные в Беларуси», национальные и международные агрегаторы институциональных репозиториев, репозитории открытых научных данных. Результаты. В процессе исследования выполнен анализ состояния и перспектив внедрения принципов открытого доступа к научным публикациям и научным данным в сферу науки и образования Беларуси. Показано, что цифровая трансформация науки и образования находится на начальной стадии. Распространение принципов открытой науки и внедрение новых инструментов научной коммуникации в белорусской академической и вузовской науке осуществляется неравномерно, назрела необходимость выработки стратегии в этом направлении. Наиболее активно в практику внедряется принцип открытого доступа к публикациям посредством развития сети университетских репозиториев. В Беларуси инфраструктура открытых данных находится в самом начале своего формирования. В связи с этим существует необходимость проведения дополнительного исследования для выявления проблем, связанных с открытием научных данных. Одним из шагов перехода к открытой науке является объединение всех репозиториев на единой платформе национального агрегатора. Представлен обзор национальных и международных агрегаторов ИР. Рассмотрены вопросы по созданию национальной системы-агрегатора информационных ресурсов открытого доступа в Республике Беларусь в контексте формирования Республиканской информационно-образовательной среды: определены предназначение системы, используемая платформа, технические решения по организации интеграции информационных систем учреждений высшего образования и регламент взаимодействия пользователей системы.Выводы. Создание национальной системы-агрегатора не только обеспечит единую точку доступа к ИР участников проекта, что существенно повысит удобство и полноту поиска, но и позволит решить одну из важнейших задач проекта — популяризации идеи открытого доступа к научным публикациям. Реализация предложенных мероприятий по формированию условий для открытия научных данных в Беларуси будут способствовать внедрению принципа открытого доступа к научным данным. Рассмотренные подходы позволят ускорить процесс цифровой трансформации научной и образовательной сферы Беларуси.ru
dc.language.isoruru
dc.titleИнтеграция информационных ресурсов открытого доступа для обеспечения научно-образовательного процесса в учреждениях высшего образованияru
dc.title.alternativeIntegration of information resources of open access to provide the scientific and educational process in the institutions of higher educationen
dc.typeArticleru
local.description.annotationPurpose of the study. The purpose of this paper is to analyze the science and education in Belarus. Its relevance is related to the need current state and prospects for introducing the principles of open to develop measures to accelerate the process of digital transformation access to scientific publications and scientific data in the sphere of of science and education of the Republic of Belarus. Materials and methods. Information base of the research was made by publications of scientists and specialists on the issues under study, normative documents, final documents of conferences on this topic, data from the Open Data in Belarus portal, national and international aggregators of institutional repositories, open scientific data repositories. Results. The analysis of the state and prospects of introducing the principles of open access to scientific publications and scientific data into the sphere of science and education of Belarus was carried out during the research. It is shown that the digital transformation of science and education is at an early stage. The dissemination of the principles of open science and the introduction of new instruments of scientific communication in the Belarusian academic and university science are uneven, there is a need to develop a strategy in this direction. The principle of open access to publications is being most actively introduced into practice through the development of a network of university repositories. In Belarus, the open data infrastructure is at the very beginning of its formation. In this regard, there is a need to conduct additional research to identify problems associated with the discovery of scientific data. One step in the transition to open science is the unification of all the repositories on a single platform of the national aggregator. The review of national and international aggregators of institutional repositories is presented. The questions on creation of the national system-aggregator of information resources of open access in the Republic of Belarus in the context of the formation of the Republican information and educational environment are considered: the purpose of the system, the platform used, technical solutions for organizing the integration of information systems of higher education institutions and the rules of interaction of system users. Conclusions. The creation of a national system-aggregator will not only provide a single point of access to the institutional repositories ofproject participants, which will significantly improve the convenience and completeness of the search, but will also solve one of the most important tasks of the project - popularizing the idea of open access to scientific publications. The implementation of the proposed measures to create conditions for the discovery of scientific data in Belarus will contribute to the introduction of the principle of open access to scientific data. The considered approaches will allow accelerating the process of digital transformation of the scientific and educational sphere of Belarus.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record