Increasing the Quality of Transient Processes in the Vehicle Transmission
Date
2019Publisher
Another Title
Повышение качества переходных процессов в трансмиссии автомобиля
Bibliographic entry
Taratorkin, A. Increasing the Quality of Transient Processes in the Vehicle Transmission = Повышение качества переходных процессов в трансмиссии автомобиля / A. Taratorkin, V. Derzhankii, I. Taratorkin // Наука и техника. – 2019. – № 6. – С. 509-518.
Abstract
The paper shows results of an experimental and theoretical study of dynamic processes in the vehicle transmission after kinematic alignment of elements during gearshifts. The purpose of the research is increasing the quality of transient processes in the vehicle transmission. Applying an analysis of experimental results obtained through looking into dynamics of a 3-ton vehicle transmission and studying literature sources it was established that dynamic loading of the transmission after the kinematic stage of shifting (i. e. synchronizing speeds of driving and driven elements in the gearbox) is influenced by oscillations which are in the single-node mode. Solving the task of increasing transient processes is achieved by applying a method of control power redistribution. By employing simulation models a number of methods were used to regulate power redistribution. Results of computations made it possible to determine that the efficiency of power redistribution are closely related to initial conditions of the process under the study. In the progress of the research a method for identifying the initial conditions was developed. This method is based determining signatures of the torque and its derivatives. In accordance with the research results it turned out that it is appropriate to apply the ZVD (zero vibration derivation) algorithm of power redistribution for low gears (below 4th) from point of view achieving better overshoot and robustness characteristics and a satisfactory response rate level. For higher gears it is recommended that the Ramp algorithm (linear increase in the control input) be used for the cases when the response rate is not longer than period of the single-node mode of oscillations occurring in the dynamic system during a gear shift. Application of the proposed algorithms allows to bring down dynamic loading of the transmission and also to improve the comfort in vehicles.
Abstract in another language
В статье излагаются результаты экспериментального и теоретического исследования динамических процессов при переходных режимах в трансмиссии транспортного средства на стадии после кинематического выравнивания ведущих и ведомых элементов включаемой передачи. Целью исследования является повышение качества переходных процессов в трансмиссии автомобиля. На основе анализа экспериментальных данных, полученных при испытаниях автомобиля массой три тонны, установлено, что характер динамического нагружения трансмиссии после кинематической стадии переключения (т. е. после окончания синхронизации скоростей ведущих и ведомых элементов в коробке передач) соответствует низшей, одноузловой форме колебаний. Новизна результатов исследования заключается в применении метода перераспределения силового управляющего воздействия при обосновании способа идентификации начальных условий по сигнатурам крутящего момента и его производных. По результатам раасчетно-экспериментального исследования установлено, что для низших передач (ниже 4-й) целесообразно применять ZVD-алгоритм (zero vibration derivation) перераспределения управляющего воздействия. Он позволяет достичь лучших характеристик перерегулирования и робастности при удовлетворительном уровне быстродействия. Для более высоких передач рекомендуется использовать алгоритм линейного изменения (линейное увеличение управляющего воздействия) для случаев, когда время достижения «уставки» равно или больше периода одноузловой формы колебаний на включаемой передаче. Применение предложенных алгоритмов позволяет снизить динамическую нагрузку в трансмиссии, а также повысить уровень комфортабельности транспортного средства.
View/ Open
Collections
- № 6[11]