International higher education cooperation under conditions of fuzzy terminology: intellectual mobility vector
Bibliographic entry
Mannanov, U. V. International higher education cooperation under conditions of fuzzy terminology: intellectual mobility vector / U. V. Mannanov, I. I. Gancherenok // Chemical Technology, Control and Management. – 2020. – № 2. – P. 5-10.
Abstract
Terminology analysis of higher education internationalization process concerning joint educational programs is fulfilled. Fuzziness of used terminology is demonstrated. Joint higher education establishments development in the framework of fractal model is suggested as a strategic direction of higher education internationalization, enhancement of its quality and a concept of effective intellectual mobility.
Abstract in another language
Олий таълимни байналмилаллаштириш жараёнининг тушунчали-терминологик аппарати қўшма таълим дастурлари мисолида кўриб чиқилган. ишлатилаётган атамалардаги ноаниқлик кўрсатилган. Олий таълимни байналмилаллаштириш, олий таълимни сифатини оширишнинг стратегик йўналиши сифатида фрактал моделларни интеллектуал мобиллик самарадорлигини таъминлаш концепти каби қараб, қўшма университетларни ривожлантириш таклиф этилган. Рассмотрен понятийно-терминологический аппарат процесса интернационализации высшего образования на примере совместных образовательных программ. Продемонстрирована нечеткость используемой терминологии. В качестве стратегического направления интернационализации высшей школы, повышения качества высшего образования предложено развитие совместных университетов по фрактальной модели как концепта обеспечения эффективности интеллектуальной мобильности.