Формирование интерьерной среды для абилитации детей
Another Title
Organization of an interior environment for children habilitation
Bibliographic entry
Новосельчук, Н. Е. Формирование интерьерной среды для абилитации детей = Organization of an interior environment for children habilitation / Н. Е. Новосельчук // Архитектура : сборник научных трудов / редкол.: А. С. Сардаров (гл. ред.) [и др.]. – Минск : БНТУ, 2021. – Вып. 14. – С. 159-165.
Abstract
Вопросу инклюзивного образования и социализации детей с нарушением или задержкой развития в настоящее время уделяется значительное внимание. Одной из современных методик поддержки таких детей является абилитация, суть которой заключается в проведении корректирующих лечебно-педагогических мероприятий. В связи с этим возникает потребность в создании новой абилитационной среды. С этой целью в статье проанализированы актуальные проблемы и выявлены особенности организации интерьерной среды для абилитации детей раннего возраста. Определены главные факторы, влияющие на формирование данной среды, установлены основные требования и формообразующие приемы. В статье задействованы метод фактологического анализа, эмпирический и системный методы. Представленные рекомендации могут быть использованы при создании универсального дизайна в учреждениях для детей раннего возраста, где необходима организация среды абилитационного типа.
Abstract in another language
The issue of inclusive education for the socialization of children with developmental disabilities or retardation currently is under considerable attention. Habilitation, gist of which is the corrective medical and pedagogical activities is one of the modern methods of such children support. In this regard a need to create a new habilitation environment appears. For his purpose the current issues have been analyzed in the article and features of the organization of the architectural habilitation environment for young children are identified. The essential factors influencing the formation of this environment are determined, the basic requirements and form-building ways are established. Methods of factual analysis, as well the empirical and systematic approaches have been used in the article. The presented recommendations can be used when creating the allpurpose design at institutions for young children where organization of the habilitation- type environment is required.