Development of Engineering Models of Nanosatellites for Student Training
Authors
Date
2022Publisher
Another Title
Разработка инженерных моделей наноспутников для обучения
Bibliographic entry
Development of Engineering Models of Nanosatellites for Student Training = Разработка инженерных моделей наноспутников для обучения / V. Е. Evchik [et al.] // Приборы и методы измерений. – 2022. – Т. 13, № 3. – С. 172-179.
Abstract
The work purpose is the development of BSUIM-1 and BSUIM-2 complexes for training specialists in the aerospace industry with the used engineering test beds and experimental facilities. Two sets of nanosatellite engineering models and ground stations had developed. They allow testing hardware and software of the onboard equipment and payload, simulating operation modes, and flight programs, and enable students to gain practical skills in working with ultra-small satellites. The complexes include ground stations, 2 ultra-small satellite simulators, BSUSAT-1 low-orbit nanosatellite, remote access laboratory, local and external servers for data storage. The complexes' website and database allow for full-time and remote training. The experience gained in conducting experiments, processing telemetry, and structuring information in the database is used for further development. All the developed equipment is made based on commercial off-the-shelf elements. It has reduced development costs, flexible equipment reconfiguration, and easier access to the simulator's internal architecture for demonstration purposes. The developed complexes allow students to practically study the ultra-small satellite components design and ground stations, methods for receiving and processing telemetry and scientific information, attitude determination and control algorithms. The complexes allow to conduct of research in the development of individual onboard systems and special-purpose equipment of the nanosatellite and their testing in the loop. The results obtained are introduced into the educational process and are used in lectures and laboratory classes for aerospace specialties students. The developed complexes make it possible to carry out term papers, theses, and master’s works related to the design of hardware and software for nanosatellites and a ground station, the setting up of space experiments, the development of new algorithms and a flight program for ultra-small satellites.
Abstract in another language
Целью работы являлась разработка комплексов для подготовки специалистов аэрокосмических специальностей на основе практических тренажёров и экспериментальных установок. Разработаны два комплекса инженерных моделей-имитаторов наноспутников и наземные станции приёма, которые позволяют проводить отработку оборудования и программного обеспечения бортовой аппаратуры и полезной нагрузки, имитацию режимов работы, программы полёта, дают возможность студентам получать практические навыки работы со сверхмалыми космическими аппаратами. Комплексы включают в себя: наземные станции приёма, 2 имитатора сверхмалых космических аппаратов, низкоорбитальный спутник BSUSAT-1, лабораторию удалённого доступа, локальный и внешний серверы для сбора и хранения данных. Собственный веб-сайт комплексов и база данных позволяет обеспечить как очное, так и удалённое проведение лабораторных работ. Полученный опыт в проведении экспериментов, обработки телеметрии и структурированная в базе данных информация используется для дальнейших разработок. Всё разработанное оборудование выполнено на основе доступной элементной базы. Это позволило снизить стоимость разработки, гибко реконфигурировать оборудование и облегчить доступ к внутренней архитектуре тренажёров для демонстрации. Разработанные комплексы позволяют студентам практически изучать устройство сверхмалых космических аппаратов и наземных станций приёма, методы приёма и обработки телеметрии и научной информации, алгоритмы определения положения и управления спутником. Комплексы позволили проводить исследования в области разработки отдельных бортовых систем и целевой аппаратуры наноспутника и последующего их тестирования. Полученные результаты внедрены в учебный процесс и используются при чтении лекций и проведении лабораторных занятий для студентов аэрокосмических специальностей. Разработанные комплексы позволяют выполнять курсовые, дипломные и магистерские работы, связанные с проектированием программно-аппаратных средств наноспутников и наземной станции, постановкой космических экспериментов, разработкой новых алгоритмов и программы полёта сверхмалого космического аппарата.
View/ Open
Collections
- Т. 13, № 3[8]