Внедрение STEM подхода в обучение как условие развития системы «Школа – университет»
Another Title
Introduction of the STEM approach in teaching as a condition for the development of the «school – university system»
Bibliographic entry
Чокушева, А. Внедрение STEM подхода в обучение как условие развития системы «Школа – университет» = Introduction of the STEM approach in teaching as a condition for the development of the «school – university system» / А. Чокушева, Ж. Караев // Непрерывная система образования «Школа - университет». Инновации и перспективы : сборник статей VI Международной научно-практической конференции, Минск, 27-28 октября 2022 г. / Белорусский национальный технический университет ; редкол.: О. К. Гусев [и др.]. – Минск : БНТУ, 2022. – С. 469-475.
Abstract
В данной статье рассмотрены вопросы развития непрерывной системы образования «школа – университет» в контексте внедрения STEM подхода в образовательный процесс школы. Обоснована роль STEM подхода в реализации гуманистической парадигмы развития образования, личностно-деятельностного и компетентностного подходов в обучении, а также их модификации в соответствии с требованиями процесса цифровизации и инженерно-технологического образования. Показана актуальность введения элементов инженерно-технологического образования в школы в условиях индустриально-цифровой эры развития человечества. Рассмотрены вопросы организации предпрофильной подготовки и профильного обучения в контексте требований системы «школа – университет».
Abstract in another language
This article discusses the issues of the development of the continuous education system «school – university» in the context of the introduction of the STEM approach in the educational process of the school. The role of the STEM approach in the implementation of the humanistic paradigm of education development, personal-activity and competence-based approaches in teaching, as well as their modification in accordance with the requirements of the digitalization process and engineering and technological education is substantiated. The relevance of introducing elements of engineering and technological education in schools in the conditions of the industrial-digital era of human development is shown. The issues of the organization of pre-profile training and profile training in the context of the requirements of the «school – university», «system are considered».